Politiek Werk

Politiek… ik heb daar altijd al een dubbel gevoel bij gehad. Enerzijds ademt mijn hele lijf politiek uit: er zijn domeinen (je kent ze) waarover ik een zeer uitgesproken mening heb en ik hou mij niet in om die over de daken te schreeuwen. Anderzijds moet ik bekennen dat ik ooit, lang geleden, gepoogd heb om ook echt actief te zijn voor een politieke partij (je vermoeden klopt). Dat was helaas mijn ding niet. Totaal niet!

Intussen weet ik dat er Politiek en politiek is. Je hoeft niet aan partijpolitiek te doen om Politiek actief te zijn. Er zijn zoveel wegen om aan Politiek te doen, en daar ben ik gretig mee bezig. Voor en achter de schermen. En… ook achter de kookpotten!

Cooking adobo.Ik kook eigenlijk ontzettend graag. Altijd geweest. Vroeger maakte ik tijdens het weekend grote hoeveelheden soepen, sauzen en groenteragouts klaar en stopte ik die in de diepvries. Maar sedert enkele jaren kook ik bijna elke dag vers.

Sommige mensen vinden het heel vreemd dat je als alleenwonende altijd vers kookt. Ze vinden dat straf, een beetje overdreven zelfs. Onzin vind ik dat. Voor mij is koken een dagelijks rustpunt, een “foert” tegen de wereld en een gezellig samenzijn met oven en kookfornuis. Had ik mijzelf dat twintig jaar geleden horen zeggen, dan zou mijn feministisch hartje hebben gebloed. Maar toen begreep ik nog niets van feminisme, en nog veel minder van Politiek.

Mensen zeggen soms, “goh, dat ecologische leven, dat vergt toch zoveel inspanningen!” Ondermeer het seizoens- en streekgebonden eten blijkt vaak een brug te ver. Awel, ik kan je zeggen: een tomaat smaakt honderdduizend keer beter als je er een heel jaar op gewacht hebt en je die in het juiste seizoen opeet. In de herfst lachen de pompoenen mij toe en in de winter vertelt de winterpostelein mij dat het ooit wel weer lente wordt, en er dan nog veel meer bladgroenten volgen.

Als je aan Politiek wil doen, laat je dan niet verleiden tot dat onzinnige consumentisme en laat keuzestress aan je voorbij gaan. Leer de seizoenen kennen, kweek je groenten zelf of word lid van een CSA. Voor de Vlamingen onder jullie: hier vind je alle CSA-boeren in Vlaanderen. Echte CSA-boeren zijn gelukkige boeren: ze doen waar ze goed in zijn en graag doen (voedsel kweken) zonder zorgen over afzet en inkomen. Het risico wordt gedragen door de boer én al z’n consumenten: is er overvloed dan krijgen de consumenten wat meer, is er schaarste, dan is de boer daar niet de dupe van.

Zelf doe ik allebei. Quinten gaat zich richten op kleinfruit, kruiden en meerjarige of zichzelf uitzaaiende groenten. En ik ben nu ook lid geworden van Oogstgoed, een nieuw CSA-bedrijfje in Gent voor de “klassieke” groenten.

Of dat haalbaar is, alle dagen koken? Kijk, het neemt mij ongeveer 15 minuten in beslag om van het station naar huis te gaan. Als ik ’s avonds van mijn werk kom, dan gebruik ik die 15 minuten om te bedenken welke groenten ik nog heb, en dan volgt een discussie met mezelf over de combinaties die ik zou kunnen maken. Je kent toch ook het fenomeen met kookboeken: inderdaad, je hebt zelden alle juiste ingrediënten in huis. Weg ermee, laat je hoogstens inspireren en gebruik vooral je eigen creativiteit. Zorg dat je veel keukenkruiden in huis of tuin hebt, en weet dat je kan toveren met zonnebloem- en pompoenpitten. En dat je veel groenten ook rauw kan eten.

En neen! Dit is echt niet moeilijk of ingewikkeld. Gewoon doen. Desnoods enkele weken je comfortzone verlaten, maar iedereen kan dit. Echt waar! Geen tijd? Onzin! Het gaat niet over tijd, het gaat over prioriteit. Het gaat over Jouw Eten. Je steekt dat in Jouw Mond en het gaat doorheen Jouw Lichaam. Heel intiem is dat! En zoveel tijd kost het nu ook weer niet. Je wordt er bovendien helemaal zen van (waardoor je weer tijd gewonnen hebt)!

Vandaag deed ik mee aan een potluck. Twintig minuten voor vertrek heb ik een stuk witte kool fijn gesnipperd en er wat restjes postelein en veldsla aan toegevoegd. Rozijntjes, zonnebloempitten en hazelnoten doorheen gemengd. Even getwijfeld over een stronkje witloof… mmmm, toch maar niet. Zout en peper op gedaan, olijfolie en rodewijnazijn. Je ziet: gewoon doen wat in je hoofd opkomt.

En tussendoor: proeven. Veel proeven! Tot je het ontzettend lekker vindt!

Zelf koken, seizoensgebonden en van de streek. Ook dat is Politiek!

4 thoughts on “Politiek Werk

Geef een reactie

