Hop naar 2015

Eén januari en geen houten hoofd! 2014 afgesloten onder vrienden, gezellig samen, heerlijk eten en veel lachen. Om drie uur lag ik al onder de dekens om lekker tot tien uur door te maffen. Zo heb ik nu een voldoende frisse kop om dit blogstukske te schrijven.

2014 keek ik met wat twijfels tegemoet. In 2013 had ik de tijd genomen om mijn grenzen te verleggen en ik vroeg mij af of ik al dan niet in m’n oude gewoontes zou hervallen. Ik begon het jaar met zes voornemens. Klinkt ouderwets maar als je je doelen of uitdagingen ’s formuleert, kan het helpen om ze te realiseren. En nu kijk ik er als volgt op terug…

2013-01-goede-voornemensPfft, toch wel een zeer persoonlijke aangelegenheid…

1. Niet vastlopen in negativiteit. Niemand heeft mij een pint of crêpe suzette gevraagd, mag ik dan besluiten dat het meeviel 😉 ? Nou. Toch dit. Ik heb geleerd dat een eigen project met eigen doelstellingen helpt om je (elders) minder te frustreren. Al loopt niet alles van een leien dakje (dat zou dan weer te saai zijn). Wat verder helpt, is regelmatig tijd te nemen voor jezelf en de boel te laten voor wat ze is. Op dinsdagavond geniet ik van mijn “Esmie-avond”: de avond waarop niets hoeft en alles kan en de computer telkens weer even uit mijn leven gebannen wordt.

2. Mijn eigen pad bewandelen. Stap voor stap, maar het gebeurt en het helpt om aan het eerste punt te werken. Ik heb dit jaar regelmatig vrijwilligerswerk gedaan bij twee permacultuurprojecten. Bij Quinten heb ik de eerste stappen gezet om er een permacultuurtuintje op poten te zetten. Lectuur ontbrak er niet aan. Nieuwe mensen leren kennen die actief zijn rond permacultuur. Veel gediscussieerd. Lezingen gegeven, en geschreven over permacultuur, o.a op deze blog. Nieuwe dingen helpen opstarten. Soms is er twijfel, maar er zijn evenveel momenten van hoop.

3. Mededogen. Een moeilijke. Ergernis blijft. Mensen die hun kop in ’t zand steken, de consumptiemaatschappij, hardnekkige klimaatontkenners, de Vlaamse en Belgische politiek, het is een eindeloze lijst. Soms wil ik het allemaal niet meer weten want het kan zo verlammend werken. Mededogen, daar is nog werk aan.

4. De vastenperiode. Naast suiker (incl. alcohol) en koffie, zou ik in het voorjaar 2014 zevenenveertig dagen lang geen koemelkproducten eten. Mits nu en dan ’s de inzet van van een joker en het ontdekken van alternatieve lekkernijen zonder suiker of suikervervangers, lukt het vrij goed om zoetigheden en koffie links te laten liggen. Maar geen kaas eten, had als ongewenst neveneffect dat ik weer meer voor vlees koos. Niet voor herhaling vatbaar. In 2015 zal ik, naast een koffie- en suikerloos leven, een algemene soberheid inlassen tijdens de vasten.

5. Permacultuur in de praktijk. Daar vertelde ik al iets over onder puntje 2: vrijwilligerswerk en een eigen project, Quinten, opgestart. In 2015 zal ik meer nadruk leggen op m’n eigen project. Quinten is een stukje grond dat ik tijdelijk (enkele jaren) mag bewerken, bijgevolg heb ik ook uitgekeken naar een alternatief. Later meer daarover.

6. Verbinding maken. Rond de vorige jaarwissel had ik samen met Frank een enquête gelanceerd om te polsen naar de interesse om meer samenwerkingsbanden te smeden tussen mensen die rond permacultuur werken. De enquête was een schot in de roos en gaf aanleiding tot het Vlaamse permacultuurnetwerk dat intussen al een paar keer is samengekomen, telkens op een andere permacultuurlocatie. Hoewel ik vind dat één en ander best wat sneller zou mogen gaan, ben ik wel content dat we die verbinding gerealiseerd hebben. En in het najaar kreeg dit initiatief een nieuwe dynamiek dank zij de toenaderingen tot de Nederlandse permies. Met hun enthousiasme en zin voor ondernemen, zie ik het helemaal zitten! 2015 ziet er op dat vlak veelbelovend uit…

In 2015 wil ik op hetzelfde elan verder werken. Verbinding creëren en mijn ervaringen rond permacultuur delen, blijven mijn doelstellingen. Deze blog blijft daarbij centraal, maar ik zal hem wel een beetje omvormen. Hij was destijds (2013) opgezet om verslag uit te brengen van mijn zoektocht in het permacultuurwereldje. Intussen is veel veranderd en is er wat vernieuwing nodig. Ik zal daar nu werk van maken, en daarom zal je een tijdje geen berichtjes meer zien verschijnen. Om er daarna weer flink tegenaan te gaan!

Nog een prettig 2015!

6 thoughts on “Hop naar 2015

  1. Moge 2015 het jaar van de tederheid worden het jaar waarin het hart het van de hardheid haalt het jaar waarin we ten volle voor de kracht van de kleine goedheid gaan!

    Mogen deze wensen ons dit jaar verbinden.

    Mijn beste wensen voor 2015! annie

  2. Verder doen als bezig Esmeralda! Mooi dat mensen als jij het lichtje in de duisternis vormen. Of ben ik ietwat te pessimistisch (heeft dat met de leeftijd te maken?). In elk geval het beste voor 2015!

Geef een reactie

