Permacultuur kookboek?

Kookboeken over permacultuur? Blijkbaar bestaan ze! Na mijn vorig kook-epistel gooide K. “The permaculture kitchen” van Carl Legge in mijn brievenbus (met de suggestie om er ook ’s een blik op te werpen). Britse permies bleken er enthousiast over: “It’s well on the way to becoming our new cooking bible.” Whoew, een nieuwe kookbijbel, ik kreeg er meteen zin in.

https://i0.wp.com/www.carllegge.com/wp-content/uploads/2014/02/TPKCover-1.jpg

Zou ik hier recepten vinden voor de soms wat minder bekende groenten met hoge voedingswaarde? Combinaties van ingrediënten die je in dezelfde periode (liefst uit eigen tuin) kunt oogsten (waardoor je écht seizoensgebonden kan eten)? Gezonde combinaties? Zou deze Britse auteur afgestapt zijn van de room- en suikercultuur (oei, stout van mij)? Zou ik hier recepten vinden voor gerechten met noten en kastanjes?

Het boek begint met een inleiding van 7 pagina’s waarin min of meer de visie van de auteur staat over permacultuur en koken. Legge helpt je, naar eigen zeggen, om “flexibel en intuïtief te koken”. De recepten zijn illustratief, en hij wilt ideeën geven om smaken, ingrediënten en methoden te variëren. Hoe je overschotjes kan verwerken. Hij wil helpen om verbonden te blijven met “eb en vloed van de seizoenen” (kan het wel mooi zeggen hé), het lokale klimaat en weersomstandigheden. Ook wilt hij je leren om zoveel mogelijk eten uit je oogst te halen.

Voedsel moet duurzaam zijn, stelt Legge, en duurzaamheid omvat vijf onderdelen: fysisch (hoe met weinig materiaal en een kleine keuken een voedzaam gerecht maken), tijd (hoe het koken plannen doorheen de week om efficiënt met je tijd om te gaan), economisch (niet te duur maar ook de producent moet een eerlijke prijs krijgen), spiritueel/emotioneel (lekker en in overeenstemming met je waarden en normen) en milieu (minder voedselafval).

En dan volgt een soort permacultuur ontwerp methode voor koken, waarbij je moet observeren en vervolgens gerechten ontwerpen. Je plant de menu’s voor bijvoorbeeld een week. Daarbij hou je rekening met de activiteiten van je huisgenoten en met… het weerbericht. OK, mooi, die ontwerpprincipes toepassen, maar dit keer is het er wat over en zodanig beknopt dat het niet erg geloofwaardig is.

De gerechten dan?

Eerst een hoofdstuk met wat basisgerechten: tomatensaus, diverse bouillons, rijstgerechten,… Dan en hoofdstuk met “seizoensoepen” met telkens wat variaties. Daarna “permie pizzas” (om restjes te verwerken) en vervolgens gaat Legge de Indische (???) toer op met creatieve curry’s (+ zijn visie op pikant of niet en wat nu al dan niet lekker is). Dan komen we bij de vlugge veggiegerechten om met pasta, noedels, rijst of toast te eten. Een hoofdstuk over de grill en roosteren en ééntje over eieren, ééntje over sausjes en ééntje over brood. Om te eindigen met enkele bewaartechnieken.

Er staan best wel leuke (overwegend vegetarische) gerechtjes in, ze lijken mij ook lekkerder en gezonder dan dat andere kookboek. Ook leuk zijn de tips om te variëren omdat het mensen kan helpen creatief te denken op basis van wat beschikbaar is. De link met permacultuur moet verder volgen uit die paar bladzijden met een poging tot ontwerpdenken in de keuken. De visie is naar mijn gevoel een beetje te beperkt (uitgewerkt).

De nieuwe kookbijbel? Neen. Voorlopig is mijn honger naar een permacultuurkookboek niet gestild.

5 thoughts on “Permacultuur kookboek?

  1. Hoi Esmi,
    Grow Eat Share van de vrienden van Avalon al gezien ?
    Als dit geen bijbel is dan wellicht toch een Evangelie ….

  2. Als ik dat hierboven lees: rijst, pasta, noedels, toast… lijkt me dit nog niet dé permie-kook-bijbel die afstapt van de voedselcultuur gebaseerd op éénjarige gewassen…

  3. Interessante zoektocht naar zo’n meerjarig voedsel kookboek! Ik ben zelf ook zoekende naar zoiets en hoe ik eenjarige groenten kan vervangen door meerjarige. En hoe het pasta, brood, rijst, … vervangen door noten en dergelijke… Ondertussen al een goed boek gevonden? Graag had ik het gehoord.

Geef een reactie

