Eat that shit!

“Je moet een antibioticakuur nemen”.

“Huh!” (Lees: “Dat wil ik niet!”)

Ze raadt mijn gedachten. “Je weet dat ik geen antibiotica voorschrijf als dat niet écht nodig is. Als je het niet doet, dan zal…”

(Het maakt indruk op mij – ik bespaar je de details).

Ik weet dat L. niet zomaar antibiotica voorschrijft. De vorige kuur dateert van 15 jaar geleden. Ik ga overstag.

En ik denk aan de miljoenen kleine vriendjes in mijn lijf, de harde veldslagen die daar plaats gaan vinden, de vele onschuldige slachtoffers die zullen vallen. Ik word er niet opgewekt van.

Want er is nogal veel ambiance in zo’n mensenlijf, dat blijkt bv. uit onderstaande TEDx talk van VIB-onderzoeker Jeroen Raes. Wist je dat er 10 keer meer bacteriecellen in je lichaam zitten dan lichaamseigen cellen? Allen samen hebben die bacteriën 100 keer meer genen dan wijzelf. In ons zit een heus ecosysteem. We zijn eigenlijk meer bacterie en schimmel dan mens!

Raes legt de verbanden uit tussen gezondheid en de darmflora. Hij beschrijft o.a hoe “fecale overdracht” (zoals dat dan heet), een gebruik dat al eeuwen wordt toegepast door de Bedoeïenen, bepaalde ziekten zou kunnen genezen. Oh, wat een taboe, maar, stel je voor dat het zo simpel zou kunnen zijn!

Of, hoe ze aan het Vlaamse Instituut voor Biotechnologie best wel interessant onderzoek aan het doen zijn ;-).

(Met dank aan J. om dit filmpje door te sturen met in het onderwerp van de mail: “Eat that shit”).

7 thoughts on “Eat that shit!

  1. Soms kun je niet anders. Bijvoorbeeld wanneer door een kwetsuur (ongeval, operatie, …) lichaamsvreemde bacteriën in het lichaam terechtkomen. Antibiotica hebben al héél wat levens gered. Maar, overmaat schaadt, uiteraard…

    • Soms is het inderdaad “kiezen tussen de cholera en de pest…” (gelukkig niet letterlijk deze keer 😉 ). Maar over het algemeen genomen, wordt toch te kwistig omgespringen met die stofjes… Niet alleen bij ons, mensen, maar vooral ook bij dieren. Onlangs zag ik de film “Dansen met gehoornde dames”, over een boer die bewust definitief stopte met antibiotica geven aan z’n koeien, de gevolgen daarvan, en het besef dat daaruit voort kwam. Eye-opener!

  2. Hoi Esmeralda,

    Ik heb recent het boek ‘de mooie voedselmachine’ gelezen, een vertaling van het duitse ‘Darm mit charme’. Een erg goed boek dat alles, ja echt alles, dat er nu bekend is over je werking van ons verteringssysteem, maar vooral ook over de kleine vrindjes en hun vele functies (niet alleen verteren dus) voor ons lichaam.

    Erg de moeite waard, kan het iedereen aanraden, want het verduidelijkt zoveel, en je kom zoveel te weten over je eigen lichaam. Erg nuttig, en bovendien goed geschreven en amusant om te lezen.

    grts
    Linder

Geef een reactie

