Stadsbeest

“Of ik niet beter naar het platteland zou verhuizen”, suggereerde een vriend mij een tijd geleden. Met mijn liefde voor de natuur, de plantjes, het buitenleven… “Waarom dan zo blijven plakken in Gent?”

“Allez, zeg”, denk ik dan. Die kent mij nog niet goed.

(Ik ben getrouwd met de stad!)

Nu ja, Gent is ook niet de eerste de beste stad in België. Op politiek vlak zelfs een beetje een oase in dit Vlaamsche land…

Gand / Gent / GhentMaar die vriend begrijp ik wel. Elke lente kijk ik inderdaad vol verlangen uit naar het frisse groen, al dat prille leven, wil ik buiten komen, naar den buiten gaan. Genieten van de zon en mijn handen vuil maken. Plantjes zien groeien, insecten horen zoemen.

In de zomer is het zo doods in Gent, zeker na de Feesten, dan zijn de Gentenaars moe en trekken ze weg. Gent is dan saai en ben ik, al dan niet in gedachten, op het platteland.

Maar nu is ’t herfst en komt de stad weer tot leven. Al mijn vrienden zijn terug thuis; de buurjongen speelt weer op z’n piano (en het klinkt steeds beter). Het bruist hier van de activiteiten!

En, soms draag ik daar een beetje mijn steentje toe bij…

Zoals bij deze:

Volgende dinsdag, 7 oktober, is het transitiefestival in De Vooruit. Er zijn twee activiteiten, waar ik even je aandacht op wil vestigen:

  • Frank Anrijs van Yggdrasil en De Natuurlijke Moestuin komt vertellen over permacultuur (11.00 u);
  • Drie bioboeren getuigen hoe ze banden smeden tussen boeren onderling en tussen boeren en consumenten (eveneens om 11.00 u 😦 ).

En volgende maand, ook op een dinsdag (25 november, 20.00 u) kan je de documentaire “Dansen met gehoornde dames” komen bekijken in de Studioscoop. Deze film gaat over Dirkjan en Irene die besloten om anders met hun koeien om te gaan. Ze stopten met antibiotica en vaccineren, en herstelden op die manier de natuurlijke weerstand van de dieren.  Even een voorsmaakje:

Na de film is er een kaasproeverij… Inschrijven via info@oikos.be. Of klik hier voor meer info.

Ik ben er trots op dat het stuk voor stuk positieve verhalen zijn!

Foto: Ghent by OliBac

11 thoughts on “Stadsbeest

  1. Esmeralda, je columns brengen me steeds in vervoering. Je spreidstand stad – platteland; zo mooi, zo eerlijk. Bovendien zet je een ander (in dit geval mijzelf) aan tot nadenken. Tof!

    • Dankjewel, Robert. Fijn dat het me lukt om stof tot nadenken te geven. Ik deel het graag met je! Lang geleden dat we elkaar nog in levende lijve gezien hebben, hopelijk tot op één van de genoemde activiteiten?

    • Voorlopig wordt de film zelfs maar heel beperkt in de cinema vertoond. De boeren over wie het gaat, hebben een grote betrokkenheid bij de film en zijn er telkens ook graag bij. Ook op 25 november.

  2. Esmeralda, zoals jij lyrisch kan doen over de natuur moet je wel een stadsmadam zijn, de natuur is verre van lyrisch als je op het platte land woont (en ik zou niet willen ruilen met de stad) maar hard werken, dag in dag uit, éénmaal je de natuur haar gang laat gaan verzand je in distels en andere woekerende onkruiden. Zelfs al werk je mee met de natuur via permacultuur toch moet je steeds alert blijven of je word gestraft door moeder natuur.

    • Hoe je het draait of keert, stadsmens of niet: als mens maken we deel uit van de natuur. Zonder natuur geen mensen. (Zonder mensen kan die natuur wel vooruit.) “Onkruid” of plagen (bij mij zijn het de slakken) zien als een “straf” van de natuur, is een manier van denken die ik niet begrijp. Het lijkt mij eenvoudigweg het gevolg op de jarenlange verstoring die wij mensen hebben aangebracht.
      Ik begrijp je dus niet, maar dat zal wel – ondanks alles – aan mijn “stadsmens zijn” gelegen zijn.

  3. @ Erik: ik woon al mijn hele leven (63 jaar op het platte (heuvelachtige) land en ben er nog steeds lyrisch over. En de natuur die ons straft??????dat begrijp ik niet zo goed?? De natuur doet gewoon wat de natuur doet en wij moeten dat aanvaarden en niet als een straf zien. De natuur is gewoon prachtig en daar geniet ik elke dag van, ook “al werkend”! Bovendien vind ik de stad ook af en toe leuk, niks mis mee!

Geef een reactie

