Hoe ecosystemen werken

Ik ben een beleidsmedewerker, wat betekent dat ik bepaalde belangen moet gaan verdedigen bij de overheid.

Vroeger was dat het belang van het milieu (bij Bond Beter Leefmilieu), nu (bij BioForum) zijn dat de belangen van de bioboeren. Zeker bij mijn huidige job valt het mij zo vaak op dat er zo’n hemelsbreed verschil is tussen “iets weten” en “iets doorvoelen”.

Ik kan “op de hoogte zijn” van bepaalde problemen, en die problemen aankaarten bij de overheid. Maar ik zal passioneel een oplossing bepleiten wanneer die problemen écht doorvoeld zijn. Wanneer ik in gedachten het gezicht zie van een bioboer die onterecht op extra kosten gejaagd wordt bijvoorbeeld. Daar maak ik mij druk over. Dan wordt mijn rechterhersenhelft aangesproken!

Bij de voorbereiding van mijn uiteenzetting in Kortrijk, vorige vrijdag, was ik een beetje vastgelopen op de definitie van permacultuur. Geen makkie om dat over te brengen. Er zijn zoveel definities, en eigenlijk – zoals definities meestal zijn – zijn ze allemaal saai. Ze raken mij niet. En als ze mij niet raken, hoe moet ik dat dan van andere mensen verwachten?

Bij permacultuur gaat het er om dat je je inspireert op de natuur, en hoe die functioneert. Hoe ecosystemen werken. Hoe je dat via ontwerp kan kopiëren op menselijke systemen, met het opzet overvloed te creëren.

En wat is er dan zo bijzonder aan die ecosystemen? De laatste weken kan je via youtube een filmpje bekijken, het laat zien hoe ecosystemen werken. Hoe alles met alles samenhangt.

Even de rechterhersenhelft aanspreken? Geniet ervan!

4 thoughts on “Hoe ecosystemen werken

  1. het staat ontegensprekelijk vast dat alles impact heeft op alles, we weten echter in veel gevallen niet hoe. Wat mijn opviel bij je uiteenzetting in Kortrijk was de verhouding observatie en handelen, ik ben er zeker van wanneer ze in het voedselbos wat meer zouden werken dan observeren ze niet zo veel hulp zouden nodig hebben en dit valt me telkens op bij die projecten men prat en observeert zodanig veel dat er van werken weinig in huis komt met overwoekering en wanorde tot gevolg, een verhouding 20% observatie en 80% handelen zou mijns inziens heel wat meer aarde aan de dijk brengen. Ik werk op een oppervlakte van 2,5 ha en probeer met gezond verstand het werk meester te blijven en de permacultuur ideeën te verwezenlijken zonder hulp.

    • In het begin vond ik ook altijd dat die permacultuurtuinen nogal rommelig waren. Maar het is niet overal zo: zie mijn impressies bij dit stukje: https://eeuwigemoes.wordpress.com/2013/06/05/hof-ter-wilgen/, en nadien heb ik nog andere gezien die netjes waren. Of het rommelig is of niet hangt ook af van je eigen persoonlijkheid en doelstellingen. Een natuurlijk evenwicht hoeft niet per sé rommelig te zijn, het hoeft ook niet per sé netjes te zijn. Essentie is dat je je doelstelling bereikt: bij het Voedselbos is het één van de doelstellingen om verbinding te creëren tussen mensen, en enthousiasme bij de deelnemers, het sociale luik is daar minstens even belangrijk. Het succes van hun werkdagen, cursussen en open deur momenten lijkt toch aan te geven dat ze daar aardig in slagen. Het laatste jaar is daar een enorme dynamiek aan het ontstaan.

Geef een reactie

