Permacultuur Netwerk

Permacultuur in Vlaanderen groeit. En het enthousiasme is groot. Dat bleek ook vandaag weer ‘s.

Vein sceleton hydrangea iesMeer dan 20 mensen zakten af naar Vissenaken om samen te brainstormen over het realiseren van een netwerk tussen de verschillende permacltuureilandjes. Ze kwamen uit alle hoeken van Vlaanderen. Dit was een eerste opvolging van de resultaten van de enquête die we begin dit jaar organiseerden.

Drie kwart van de mensen die de enquête toen antwoordden, gaf aan dat een koepel wenselijk is, en meer dan 90% bleek lokaal te willen samenwerken. De grootste prioriteiten voor een koepel waren informatieverspreiding over permacultuur naar buiten toe en onderlinge ondersteuning naar binnen toe. Een toekomstige samenwerking mocht echter niet rigide  zijn. Vlaamse permies willen geen strakke, geïnstitutionaliseerde structuur met een strenge hiërarchie.

Steeds fijn voor mij, zo’n bijeenkomsten. Steven en Heidelien van Mier waren er. En Karin, Diëgo en Peter die ik ken van de PDC in het Voedselbos, en ook Greet, uiteraard, die onze enquête heeft verwerkt en ook al zo lang met permacultuur bezig is. Judith, van Hof ter Wilgen was ook van de partij. En natuurlijk Piet, Lucrèce en Frank van Yggdrasil, met wie ik heb samengewerkt om het permacultuurnetwerk nieuw leven in te blazen. En verder een heleboel nieuwe, enthousiaste mensen die mee de handen uit de mouwen willen steken: artikels schrijven, lezingen organiseren, noem maar op.

Ben jij ook actief rond permacultuur? Veel of weinig ervaring? Maakt eigenlijk niet uit. (Ik heb ook niet veel ervaring 😉 ). Hou de komende weken en maanden zeker de website www.permacultuur.be in de gaten. Of, ga er meteen al ’s een kijkje nemen. En waarom niet, zet jezelf (en misschien je project) ook maar op de kaart!

En als je zin hebt om mee aan de kar te trekken… alle beetjes helpen, zelfs de allerkleinste. Welkom en geef een seintje via  www.permacultuur.be/contact! Tot binnenkort!

(Foto: Luru Ly)

2 thoughts on “Permacultuur Netwerk

  1. Mensen van Wake-Up Nederland ( hoort bij het EIAB, European institute for applied Buddhisme) willen graag een permacultuur workshop organiseren in Plum-village ( Frankrijk)
    En zoeken dringend sprekers/ docenten, die het niet enkel kunnen uitleggen, maar ook demonstreren ( voertaal is wel engels). Kennen jullie mensen, die geinteresseerd zijn? Mijn e-mail : shinoha@live.nl. Ik hoor zelf niet bij de club, maar mijn dochters. Ze hebben al in Nederland gezocht, maar daar is iedereen voor 2 jaar volgeboekt, en ik weet enkel van jullie en van het permaculture college in Kinsale ( Ierland). Dus ik hoor graag van jullie.
    Oh, en omdat het buddhisten zijn is het eten vegetarisch en mag er geen alcohol en tabak gebruikt worden op het terrein!
    Lieve groeten
    Astrid

    • Dag Astrid,
      Voor zo’n vragen zal er wellicht iets ontwikkeld worden. Intussen heb ik je vraag doorgestuurd aan enkele mensen. Ik stuur je antwoord via een persoonlijk berichtje.

Geef een reactie

