Quinten’s winterfrak

In oktober schreef ik dat ik een tuintje gevonden had om mee te experimenteren: Quinten met de zeis. Sedertdien bleef het wat stil rond Quinten. Sommige mensen vragen mij hoe het ermee staat.

Nou zeg. ’t Is winter hé!

In november en december hebben we een groot deel van de tuin bedekt met karton en stro. Bedoeling daarvan is het onkruid te onderdrukken.

20131231_tuin_0002docEn we stonden hiermee voor de eerste uitdagingen:

  • Hoe geraak je aan zoveel proper karton?
  • Hoe geraak je aan al dat (biologische) stro?

En voor iemand die autoloos door het leven gaat, is er nog een bijkomende uitdaging:

  • Hoe geraakt al dat karton en stro op de juiste plek?

Voor het karton zijn we gaan aankloppen bij de moto-winkel om de hoek. Daar was zeer veel karton beschikbaar, maar de kwaliteit was misschien net iets té goed: te dik eigenlijk. Daarna zijn we de fietswinkels gaan afschuimen. Sommige stukken waren al beter dan de andere (vooral qua omvang), maar goed, na enig zoekwerk (en blijkbaar waren nog andere Gentse permies op zoek) is dit dus wel min of meer gelukt.

Biologisch stro hebben we niet gevonden. Wel gangbaar. Maar erg goed hebben we niet gezocht naar bio. Als ik later opnieuw stro nodig heb, dan zal ik toch ’s beter op zoek gaan naar een biologisch aanbod. Want gangbaar stro zou (heb ik mij achteraf laten vertellen) mogelijks groeiremmers kunnen bevatten. En die wil je uiteraard niet in een moestuin.

Dat transport is tot nog toe meegevallen. Ik ben lid van het Gentse particulier autodeelsysteem, Degage en heb dus verschillende auto’s, groot en klein, ter beschikking. Goed voor het karton. Het stro werd ter plekke afgeleverd. Oef. Het afdekken kon beginnen.

Nietjes en stickers van het karton halen, en zorgen dat de zijkanten elkaar goed overlappen. Daarna een stromulchlaag van zo’n 25 cm (intussen is die al ferm ingezakt).

Je zou bedenkingen kunnen maken bij dat karton. Hoe zit het met die inkten? Naar verluidt zouden die tegenwoordig van plantaardige oorsprong zijn. Maar karton is ook een gerecycleerd product: welke stofjes zitten daar dan allemaal in? Tijdens mijn bezoeken aan de permacultuurtuinen vorig jaar heb ik er dikwijls naar gepolst. Velen stellen dat karton gebruiken beter is dan het alternatief, nml. het bodemleven grondig verstoren door te spitten.

Ik geef het karton voorlopig het voordeel van de twijfel… zie ook dit blogstukje hieromtrent.

Binnenkort is er een nieuwe uitdaging: compost! Ik heb keiveel compost nodig. Adresjes in het Gentse gevonden, maar opnieuw: het transport probleem. Een hoop compost kieper je niet zomaar in de koffer van andermans auto. En er zijn voor mij praktische bezwaren verbonden aan het rijden met een remorque, nml. 1) ik heb daar nog nooit meer gereden en voel mij niet erg zeker om tegelijkertijd met andermans auto en andermans remorque te rijden en 2) de compost laten leveren door het bedrijf kost behoorlijk veel geld.

Maar goed, een mens moet creatief blijven… misschien biedt Lets Gent wel mogelijkheden? Of misschien moet ik mij uit mijn comfortzone begeven en ’s met een remorque leren rijden?

To be continued!

ps: Met dank aan iedereen die ons heeft geholpen bij onze zoektocht naar het nodige materiaal!

14 thoughts on “Quinten’s winterfrak

  1. Je heb in ieder geval iets gedaan aan de biodiversiteit, volgend jaar heb je een groot aantal slakken. Het is jammer dat je ook af en toe je oor niet te luister legt bij de mensen van de biodynamische richting, die kunnen je haarfijn uitleggen om dit nooit te doen. Je kweekt met stro zwakke planten en een leefgebied voor slakken. Zwakke planten zijn juist het voer voor de slakken.

    • Dank voor de info. Ik ben idd een beginner en heb een keuze moeten maken uit verschillende methoden om aan het werk te gaan. Ik heb besloten om tewerk te gaan op de manier die wordt toegepast bij Yggdrasil (http://yggdra.be en http://natuurlijkemoestuin.be/). De resultaten heb ik ter plekke gezien, en ook bij Hof Ter Wilgen in Viane. Beide projecten vond ik heel knap. Ze hebben ook niet zo heel veel last van slakken. We zien wel. Dit is een experimenteertuin. Wellicht zal ik na verloop van tijd wel mijn eigen accenten leggen 🙂 .

  2. Aan alles is een eerste keer Esmeralda en rijden met een aanhangwagentje (remorque) is niet zo moeilijk.
    Alleen achterwaarts maneuvreren kan wel eens tegenvallen. Ik ben ooit gaan oefenen op een parkeerterrein van een supermarkt na sluitingsuur. Dat kan zeker al wat helpen. Succes!

    • Bedankt om mij moed in te spreken! Je hebt wellicht gelijk! Misschien kan jij mij de eerste stappen leren 😉

  3. Er zijn van die professionele fietskoeriers, zou dat een (groene) optie zijn? Maar die kunnen wellicht niet zoveel vervoeren als met een remorque. Tegenwoordig bestaat er ook biodegradeerbaar plastiek (bvb. voor vuilniszakjes), maar of dat als afdekmateriaal te verkrijgen is (en of dat zowiezo een optie is binnen de permacultuur), daar heb ik geen idee van…

    • Bedankt om mee te denken! De compost dient echter wel als voeding voor de bodem. Met plastiek wordt dat wat moeilijk ;-). Ik vraag mij ook af welke impact dat biodegradeerbaar plastic dan zou hebben op het bodemleven? Ik meen mij ook te herinneren dat “biodegradeerbaar” enkel betrekking heeft op professionele composteringsinstallaties.

  4. Zeer herkenbaar verhaal, of hoe de ene groene keuze een andere groene keuze in de weg kan staan. Maar ik heb ondertussen ook al ervaren hoe je in sommige van die gevallen het permacultuur principe “het probleem is de oplossing” kunt toepassen. De mollen hebben me dit jaar bijvoorbeeld hopen pot(tuin)grond bezorgd, iets wat ik me op de fiets niet gemakkelijk thuis zie krijgen.

  5. ik vroeg me dit ook af (die inkten op het karton, ik werk in een rusthuis, daar is genoeg karton van luierdozen, inkt schijnt ook plantaardig te zijn (hoofdzakelijk)

Geef een reactie

