Die ouderwetse voornemens

Voila. De feesten zijn weer voorbij. Nog even stilstaan bij de goede voornemens, en we kunnen er weer tegenaan vliegen!

Wat die voornemens betreft, aangezien 2013 voor mij een topjaar was, moet ik niet al te lang zoeken naar nieuwe dingen. Mijn goede voornemens voor 2014 kan je eigenlijk eenvoudig samenvatten als “voortbouwen”. Maar omdat dit natuurlijk zeer vaag klinkt, schrijf ik het nog even uit in zes duidelijke puntjes. Drie daarvan hebben te maken met houding, en drie daarvan hebben te maken met actie!

Opgeruimd-Advies-goede-voornemens

Niet vastlopen in negativiteit

Stop met klagen“, zegt Steven Vromman in z’n nieuwe show. Ik heb die show nog niet gezien (plan het alvast te doen) maar eigenlijk heb ik aan de titel al genoeg. Met klagen geraak je geen stap vooruit en daarmee is alles gezegd. In 2012, toen ik braafjes alles deed wat van mij werd verwacht, liep ik continu vast op muren en… kon daar behoorlijk over klagen. Daar kunnen mijn collega’s over getuigen!

In 2013 heb ik mijn lesje geleerd. Stoppen met klagen, maar zelf de handen uit de mouwen steken, de koe bij de hoorns vatten en dromen realiseren. Ook al vergt dat soms minder evidente stappen.

Wie mij in 2014 voelt vastlopen op ongeoorloofde negativiteit, krijgt van mij een pint. Kwestie van het écht af te leren!

Mijn eigen pad bewandelen

Dit voornemen hangt zeer sterk samen met het vorige. Hoe vanzelfsprekend – banaal zelfs – het vandaag ook mag klinken, maar in 2012 was het voor mij geen evidente stap om zomaar 7 maanden in tijdskrediet weg te glippen.

In 2013 ontmoette ik mensen die niet (meer) mee doen aan de consumptie-hype en alle drukte daaromheen. Die gewoon hun hart gevolgd zijn en hun eigen weg gekozen hebben. Die daar eigenlijk ook heel gelukkig mee zijn.

Eind maart 2013 – toen mijn tijdskrediet zou gaan beginnen – liet ik aan vrienden, kennissen en werkcontacten weten dat ik “even een zijpad zou gaan inslaan”. Dat zijpad is mij nu verdomd goed bevallen, en blijft mij de richting aanwijzen. Ook al ben ik sedert november weer met één been op dat ander pad beland: zolang ze min of meer parallel lopen, geraak ik ook wel vooruit!

Wie mij in 2014 voelt afwijken van mijn eigen pad, mag aan mijn oren trekken! Doen!

Mededogen

Natuurlijk zijn er nog steeds die feiten en ontwikkelingen waar ik niet zo voor te vinden ben. Mensen die voor ggo’s pleiten en NGO’s verwijten dat ze met hun verzet daartegen de positie van multinationals versterken bijvoorbeeld.

Je kan je daar dood aan ergeren, maar dat slorpt wel veel energie op. En hoe dan ook, het gaat steeds om mensen die leven in een bepaalde context en vanuit dat referentiekader hun ding doen. Voor sommigen zou het wel zeer veel moed vergen om een radicale ommezwaai te maken…

Dichter bij huis vermoed ik ook wel dat mensen raar zullen opkijken wanneer Quinten met de zeis er straks een beetje rommelig bij zal liggen met al die planten zomaar door elkaar, of wanneer ik koppig zal blijven weigeren om zelfs “maar” het natuurlijke pyrethrum te gebruiken tegen insectenvraat.

“Soit”, zal ik dan proberen te denken in 2014. Het heeft mij tijd gekost om zover te geraken. En ik heb door toevallige omstandigheden het geluk dat ik omringd ben door mensen die ook meegesleurd zijn in de transitiebeweging. Die anderen hebben nog wat tijd nodig, misschien?

Ik weet dat dit een moeilijke zal zijn! Wie mij in 2014 betrapt op meedogenloosheid, mag mij daar voorzichtig op attent maken. Ik zal mijn best doen, maar ik zal geen pint betalen als deze niet lukt!

Vastenperiode

De voorbije jaren heb ik tijdens de katholieke vastenperiode – jawel – gevast. Geen veertig dagen, zoals ze ons in het Veurnse Bisschoppelijk College der Onbevlekte Ontvangenis hebben proberen wijsmaken, maar zeven-en-veertig dagen!

In 2012 liet ik 47 dagen alle voeding waar suiker in zit, achterwege. Ik heb daar veel uit geleerd, o.a dat in de verwerkte producten die je in de winkel koopt, meestal suiker zit. Intussen eet ik die nog nauwelijks.

Het tweede jaar vermeed ik suiker én koffie. Zo geraakte ik definitief van mijn koffieverslaving af. Dit jaar ga ik suiker, koffie en koemelk (+ afgeleiden) mijden. Vlees eet ik sowieso nauwelijks, maar zuivel links laten liggen, is een uitdaging.

Wie mij tussen 5 maart en 19 april betrapt op suiker, koffie of koemelkproducten, mag mij op het matje roepen. Aangezien het voor suiker al de derde keer is, voorzie ik wel drie jokers voor koekjes en gebak. Als jij een taart bakt, en ik zet een joker in… dan is dat een ongelooflijk groot compliment!

Permacultuur in de praktijk

Het is bijna niet te geloven, maar pas in oktober 2012 ontmoette ik voor het eerst iemand die zeer actief met permacultuur bezig was (en is). Intussen laat het mij niet meer los. Ik had het al over mijn tuin Quinten. Zo vreselijk belangrijk, want ik kan nu wel een fan zijn van permacultuur, maar zonder praktijk dreig ik uit mijn nek te kletsen. Ook al heb ik dan vele projecten bezocht en besproken op deze blog. Ik ben ontzettend dankbaar dat ik dat stukje grond mag bewerken.

Ik wil ook Wwoofen, vrijwilligerswerk doen. Judith, je bent nog niet van mij verlost! Ik wil ook nog andere projecten bezoeken. Tijd? Nou ja.  “Geen tijd hebben”, bestaat niet. Geen tijd hebben betekent eigenlijk “geen prioriteit willen geven”…

Hoe dat allemaal loopt, zal je uiteraard nog steeds kunnen volgen op deze blog. Er zijn ook een drietal lezingen gepland, daarover later meer.

Verbinding maken

Tijdens mijn bezoeken in 2013 viel het mij al op. Zoveel mensen die met fijne dingen bezig zijn, zoveel permacultuureilandjes! In 2013 heb ik het bescheiden initiatiefje opgestart om de Gentse permies samen te brengen, wat leidde tot een gesmaakte bijeenkomst in augustus en een boeiende cursus in december. Zo’n bijeenkomsten zijn ontzettend fijn,  het is heerlijk om onder gelijkgezinden te zijn en kennis uit te wisselen. En het hoeft allemaal niet zoveel geld te kosten!

In 2014 wil ik op dit elan verder gaan. In december heb ik samen met de mensen van Yggdrasil een enquête gericht aan alle Vlaamse permies. Een idee dat ontstaan was tussen “pot en pint” als het ware (’t was eigenlijk een kop thee). Ik kan alvast verklappen dat er liefst 304 mensen op gereageerd hebben! En dat de verwerking daardoor niet zo simpel is. En dat we hiervoor hulp uit onverwachte hoek hebben gekregen! (Dankjewel, Greet!) Dat het ook allemaal vrijwilligerswerk is, en dat er nog een beetje geduld moet worden uitgeoefend om de resultaten te vernemen. En… dat die resultaten voor mij een belangrijke inspiratiebron zullen zijn om verder aan “verbinding” te werken!

Wil je het allemaal opvolgen? Kom dan regelmatig ’s op deze blog piepen!

4 thoughts on “Die ouderwetse voornemens

  1. Esmeralda, zoals het voluit klinkt, ik weet waar je in 2012 mee bezig was. Ik begrijp dat je daar van verzuurt. Misschien ook een beetje mijn schuld. Ik zie jullie als de managers, de mensen die voor alles een diplomatieke oplossing met compromissen kunnen bedenken. Ik zie het als mijn taak om mijn mening zuiver over te brengen, zonder compromissen. Als een situatie zich ‘grijs’ voordoet, dan zal ik focussen op de zwarte stipjes en je dus een zwart verhaal vertellen. Interpretatie is dan niet meer mogelijk. Als jij weg bent plooi ik de stipjes weer open. Misschien zie ik tussen de stipjes zelfs alleen nog het witte en wordt mijn leven helder. Ik begrijp dat je door afstand te nemen nu ook geleerd hebt de zwarte stipjes terug open te plooien.
    Pyrethrum is de noodrem. Wie de noodrem zonder levensbedreigende reden durft gebruiken moet betalen. Ik vind dat je helemaal niet koppig moet zijn om hier neen tegen te zeggen.
    Het zijn mensen met een sterk gestel, of mensen die de knipperlichten negeren, die jouw vastenproducten straffeloos kunnen gebruiken. Voor mijn dochter is het minimum 350 dagen per jaar vasten. Momenteel drinkt ze terug wat melk en dat kan, maar als er haar een zonde niet vergeven wordt kan het zijn dat ze weer maanden moet vasten. Zij voelt zich nu veel beter dan enkele jaren geleden en dan is het vasten veel gemakkelijker. Mijn dochter heeft het met de genen meegekregen, van mij. Ik kom dus ook niet toe met 47 dagen vasten.

    • Dag Jos,
      Laat alvast één ding duidelijk zijn, als ik aan het klagen was in 2012, dan was dat zeker niet door mensen als jij! Ik heb altijd graag met jou samengewerkt en je input vond en vind ik altijd zeer waardevol en duidelijk. Dat geldt overigens voor alle boeren met wie ik tot nog toe heb samengewerkt, laat dat net één van de leuke dingen zijn van mijn job! Maar ik denk dat je dat eigenlijk maar al te goed weet 😉 !
      Dat pyrethrum, ja, dat weet ik, en dat weet jij, maar dat is toch niet voor iedereen zo evident… zo blijkt.
      Vasten: als ik jouw reactie lees, dan schaam ik mij wel een beetje, dat ik dit hier zo heb geschreven. Voor mij is vasten even stilstaan bij iets, voor jullie een noodzaak. Anderzijds… hebben we met die andere blog (http://suikerloos.wordpress.com) ook wel mensen kunnen inspireren. Er zijn er zoveel die de knipperlichten negeren, ik moet bekennen dat ik daar vroeger ook wel anders mee omging. En dat vasten heeft mij wel geholpen: het eerste jaar, toen ik met suiker ben gestopt, had ik plots veel meer energie. Vorig jaar was dat verschil al minder groot, omdat ik sowieso al minder interesse had in zoetigheden. Dus, het werkt wel.

  2. Kan je geen crêpe suzette aanbieden aan wie je betrapt op negativiteit (buiten de suiker- en melkloze vasten natuurlijk)? Pinten zeggen mij niet zoveel ;-).

    • Haha, Lies, wat een suggestie! Neenee, met die crêpes suzettes zou het volledig uit de hand lopen. Want wie trakteert, eet natuurlijk mee, en ’t zou ermee eindigen dat ik bewust begin te klagen om dan ook
      mijzelf zo’n crêpe te gunnen! Verder weet ik dat je geen pinten lust, dus, speciaal voor jou, een cupcakeje!

Geef een reactie

