Debatteren en tuinieren

De voorbije drie dagen was ik weer in Hof ter Wilgen, waar ik mij, onder een lieftallig herfstzonnetje (en één mega-plensbui) heb bezig gehouden met appelen plukken, frambozen snoeien en de moestuin klaarmaken voor de komende winter.

20131023_Hof ter wilgen_0002

Dat zijn van die activiteiten die in mijn geheugen gegrift zijn, en waar ik steeds met veel plezier op zal terugblikken. Leven van dag tot dag, veel kletsen en lachen, en ’s avonds lekker fysiek moe onder de dekens. De zotte mensenwereld met z’n rare wetmatigheden draait maar door, intussen koken wij lekker uit de tuin en vragen ons af of we dit of dat kruid zouden gebruiken als finishing touch. Dat is het herfstleven in Hof ter Wilgen.

En nu maak ik mij klaar om “Quinten met de zeis” aan te pakken! Nu ik alle theorie over permacultuur heb verwerkt bij Het Voedselbos en er een mooi netwerk heb opgebouwd, ben ik begonnen met mij wat meer praktische kennis eigen te maken. Dat gebeurt dank zij niemand minder dan Piet, Lucrèce en Frank van Yggdrasil. Hoewel zo’n beetje Wwoofen zoals de voorbije dagen ook steeds leerrijk en absoluut voor herhaling vatbaar is. En met Quinten kan ik zelf aan de slag.

20131013_Quinten_0009

“Quinten met de zeis” is een stukske grond van tweehonderd vierkante meter dat heel fijne eigenaars heeft, want ik mag het een tijdje gebruiken om er al mijn perma-experimenteer-creativiteit op bot te vieren.

Ik vermoed dat ik wel één en ander zal tegenkomen met de Quinten, en aangezien ik tegelijkertijd via mijn werk weer in vele debatten zal ondergedompeld worden, heb ik de rubrieken van deze blog een beetje uitgebreid. Onder “debat” zal je vanaf nu alle berichtjes vinden die opiniërend zijn of een interessant debat aankondigen. Onder “Quinten” zal je alle grote en kleine succesjes van mijn tuin-experiment erop kunnen nalezen. Ik heb besloten om de rubrieken “recepten”, “boekenplank” en “videohoek” voorlopig te laten staan, ook al heb ik daar nog niet zo heel veel gepost. In de winter ga ik wel meer boeken lezen en video’s bekijken, denk ik dan. Of ik meer ga koken dan nu het geval is, betwijfel ik, maar ik geef mij nog niet gewonnen wat nieuwe recepten betreft!

One thought on “Debatteren en tuinieren

Geef een reactie

