Permaculture design course af, en nu?

Voila, deze hebben we in de sjakosj:

diplom

Niet dat het een moeilijke stap was om te zetten, ’t was eigenlijk vooral een gezellige stap! Ontzettend fijne mensen ontmoet daar, en elk van de modules voelde een beetje als thuiskomen, na alle bezoekjes die ik her en der bracht aan andere permacultuurprojecten. Het Voedselbos was zowat de rode draad in mijn permacultuur-avontuur.

Met het afronden van deze cursus loopt ook mijn tijdskrediet stilaan op z’n einde… Nog een kleine viertal weken en ik zit terug achter den buro. Ik voel de spanning stijgen, want natuurlijk wil ik nu ook nog van alles in mijn huis doen: van opruimen over kleine restauratie en/of schilderwerkjes tot het vergroten van mijn koertje (door het verkleinen van het hok achterin). Maar daar zal ik jullie verder niet mee lastig vallen!

“Einde” klinkt zo eng, en eigenlijk klopt het niet echt. De voorbije maanden voelen als een pauzeknop in mijn leven. Even gas terug genomen. Ik ben ontzettend dankbaar dat ik dit heb kunnen doen. De timing en de keuze van de dingen die ik heb gedaan, waren een schot in de roos. Permacultuur is gewoon mijn ding en het zal mij nooit meer loslaten. Nooit eerder in mijn leven heb ik zoveel gelijkgezinde mensen op zo’n korte tijd ontmoet. Nooit eerder ben ik op zo’n korte tijd op zoveel plekken geweest waar het zo ontzettend fijn was om er te zijn.

En daarom is het geen “einde”, wel een begin. Genoeg theorie en bezoekjes, tijd voor meer praktijk. Want hoewel ik her en der een beetje heb meegewerkt, zelf één en ander uitdenken en in de praktijk brengen, is nog veel interessanter, en je kan er veel uit leren. Binnenkort zal ik meehelpen aan de aanleg van de tuin waarvoor ik een ontwerp heb gemaakt (in het kader van de PDC). Hoe dat ontwerp er uit ziet, zal ik eerstdaags ook op deze blog plaatsen. En gisteren is het – nog prille – project “Quinten met de zeis” geboren. Ook daarover later meer. En Carmen, als je dit leest: ook het ontwerp voor jouw tuin staat op mijn to do lijstje!

Ik ben ook aan het broeden op ideeën om permacultuur mee te helpen uitdragen. Zo is er een tweetal weken geleden een tweede artikel van mij verschenen in de Wervelkrant. En tot mijn verbazing is er een samenvatting van gekomen in de Vilt (het e-zine voor de Vlaamse boeren) – misschien wel de eerste keer dat daar het woordje “permacultuur” getypt is geweest. Momenteel werk ik aan een artikel voor Oikos. Ook met de organisatie van de cursus met Marc Siepman wil ik permacultuur helpen uitdragen, door te focussen op de bodem, maar ook op een nieuw soort economie waar Marc voor staat (en waar ik ook nog aandacht aan zal besteden in één van mijn volgende stukjes). Blijkbaar is er ook nood aan zo’n cursus want hij is zo goed als volzet! Indien interesse: haast je dan! Maar laat het mij sowieso weten, want we leggen ook een reservelijst aan.

Dit alles betekent dan ook dat ik (in tegenstelling tot mijn oorspronkelijke plan van 7 maand geleden), na oktober zal doorgaan met deze blog. Er valt genoeg te vertellen, toch!

5 thoughts on “Permaculture design course af, en nu?

  1. Ik blijf alvast een van je leesfans. Keep going on.

    Danny Jacobs Directeur Bond Beter Leefmilieu Tweekerkenstraat 47 1000 Brussels

    +32 475 619 666 (mobile) +32 2 282 17 26 (direct line) danny.jacobs400 (Skype) jacobsdanny01 (Viber) @dannyjacobs03 (Twitter) be.linkedin.com/in/dannyjacobsbblv (LinkedIn)

    Via iPhone

  2. we zullen doorgaan…. zong Ramses Shaffy zo dikwijls. Echt, écht doorgaan Esmie, ik sluit me aan bij de leesfans

    leen laenens

  3. absoluut doorgaan !!!!!! Hopelijk heb je ook leesfans die niet het statuut van “senioren” dragen zoals Leen en ikzelf. Maar daar hebben we alle vertrouwen in. Doe gewoon zo voort en ’t beste achter je bureau over een paar weken

  4. Proficiat met je diploma! Ik ben benieuwd naar je volgende blogposten. (enne, hiermee heb je alvast een niet-senioor bereikt ;- ) )

Geef een reactie

