Kleine beschouwing over toerisme

“Zeven maand vakantie en zo bescheiden reizen!” Bij sommige mensen zie je het ongeloof in hun ogen blinken, anderen nemen geen blad voor de mond en merken op dat dit ronduit een gemiste kans is.

Als ik nog een stap verder ging en vertelde dat ik (“slechts”) naar Nederland zou gaan, werd ik aangekeken alsof ik ook effectief een slag van de molen had gekregen.

Ik moet toegeven, stel dat mijn tijdskrediet pas in september of oktober was toegekend, dan was er een kans geweest dat ik mijn rugzak had gepakt en naar Australië was getrokken, de bakermat van permacultuur. Onder het motto: “het aantal weken dat je er verblijft moet gelijk zijn aan het aantal uren dat je vliegt”. Ik ben reuzeblij dat dit niet gebeurd is.

Waarom zo bescheiden dan?

130724_vliegtuig

Vooreerst is die vliegtuigreisgekte compleet waanzinnig. Wie niet jaarlijks naar de andere kant van deze wereldbol reist, heeft zogenaamd geen smaak. Zelfs binnen het duurzaamheidswereldje is het vliegtuigtoerisme in vraag stellen nog steeds taboe. Zo reizen sommige natuurliefhebbers – van wie je zou durven hopen dat ze een beetje bezorgd zijn over de klimaatverandering – de hele wereld af op zoek naar die ene zeldzame vogel. Kunnen ze nog een streepje trekken op hun “lifelist”, alvorens weer een paar honderd of duizend kilometer verder te trekken voor het volgende prachtexemplaar en het volgende streepje.

Ik weet het, ik heb mij ook jarenlang laten verleiden door het “gemak” van het vliegtuig. En als er enig gewetensbezwaar opdook, dan kon de marketing mij toen sussen met het “duurzame” toerisme. Of nog meer: de aflaten: Green seat, compenCO2 en co: “betaal een beetje extra voor je vliegtuigreis zodat wij je CO2 uitstoot kunnen compenseren”.

Allemaal zever… de duurzaamste vliegtuigreis is deze die niet heeft plaatsgevonden. Je mag nog autoloos leven en zelfs vegetariër zijn! Ach, dat ene lapje vlees zo nu en dan ’s hoef je je niet te ontzeggen. Eén vliegtuigreis en je zuipt olie! Via ecopassenger kan je het zelf eens berekenen en vergelijken. Eén conclusie: vliegtuigreizen zijn niet compatibel met permacultuur.

Ben ik dan tegen reizen? Uiteraard niet. Boogschutters zoals ik hebben een onrustige geest en zin voor avontuur. Ik barst van nieuwsgierigheid en hou ervan om nieuwe dingen te ontdekken. Maar wat het klassieke toerisme aanbiedt, gaat mij steeds meer vervelen.

Zo heeft mijn tocht in de permacultuurwereld mij al meer plezier bezorgd dan wat voor toeristisch reisje dan ook had kunnen doen. Dit jaar ben ik ook grote fan geworden van Couchsurfing en AirBNB. Dat bleek al bij onze fietstocht in april, maar nu opnieuw tijdens mijn Nederlandse reis:

Zo ontmoette ik Heili in Nijmegen. Zij is meegegaan op bezoek bij foodforest Ketelbroek, en de rest van de dag brachten we door als twee vriendinnen die elkaar reuzeveel te vertellen hadden. Voor Heili is permacultuur een levensstijl, ze is bovendien overtuigd dierenrechtenactiviste en veganist. Een reisje op zich om zo iemand te leren kennen!

In Utrecht werd ik alleraardigst ontvangen door de Turkse Sevim en haar Nederlandse echtgenoot, Frans. Ze legden mij in de watten alsof ik hun dochter was, niets, maar dan ook niets zou ik tekort komen. Een beetje proeven van de Turkse gastvrijheid, maar dan in Utrecht. En Sevim kookt als de beste.

In Amsterdam logeerde ik in een gelegaliseerd kraakpand. Ik besefte hoe de kraakbeweging destijds een cruciale rol heeft gespeeld bij het uitstippelen van het woonbeleid dat uiteindelijk is gerealiseerd. Helaas lijkt de kraakbeweging vandaag veel van z’n politieke charmes te hebben verloren…

Ik nam in Amsterdam, alweer dank zij Couchsurfing, contact op met Kyra, ook al een overtuigd permaculturiste, fijne madam, lekkere koffie, en de muffins hebben gesmaakt.

In Dordrecht kon ik uitbollen bij Carmen en haar twee honden, waarvan er ééntje in mijn teen heeft gebeten. ’t Is haar vergeven, want ik heb mij verder ziek gelachen om dat beest, met haar veel te grote oren en kromme pootjes. En genoten van de vele gezellige babbels met Carmen, die een pracht van een tuin heeft, die ze permacultuurgewijze wilt heraanleggen. Ze heeft mij uitgedaagd.

Kortom: afschaffen die verre reizen. Ga in eigen land, of bij de buren, blijf tenminste in Europa. Laat die hotels links liggen, veel te koud en te afstandelijk. En duur! Maak gebruik van initiatieven zoals AirBNB en Couchsurfing, of andere, zoals Camp in my garden bijvoorbeeld, of Vrienden op de fiets. En ga op zoek naar mensen en initiatieven die je écht interessant vindt… daarover later meer.

Prettig verlof!

Foto: Vliegtuig, Tom en Katrien

5 thoughts on “Kleine beschouwing over toerisme

  1. Daarom ben ik een host in alle mogelijke versies: workaway, help-x, couchsurfing, camp in my garden,… En als pelgrim naar compostella, zijn ook andere pelgrims welkom.
    Ik nam nog maar twee keer een vliegtuig en dat was voor het werk. En verder heb ik jarenlang niet kunnen ‘op vakantie’ gaan, en nu ik wel kan, blijf ik bewust het vliegtuig vermijden. Maar ik zal waarschijnlijk ook no wel een keer vliegen… Want afkicken nadat je de halve wereld hebt gezien is niet als er nooit aan begonnen zijn. En ook mij hebben ze jarenlang meewarig bekeken, of vonden ze mij een extremist..

  2. De duurzaamste vliegtuigreis is inderdaad deze die nooit heeft plaatsgevonden… Maar dat kan je van veel dingen zeggen hé 😉 De duurzaamste mens is deze die nooit geleefd heeft, om een voorbeeld te geven.
    Ik vroeg me opeens af wat het aandeel van vliegtuigreizen is in de totale globale CO2-uitstoot. Via Wikipedia en Google kwam ik uit op een 2-3%. Gemotoriseerd verkeer komt uit op zo’n 15%, de industriële landbouw (en dan voornamelijk de vleesproductie) 18-20%. Deze site http://www.opreis.nl/co2-blijf-reizen-eet-geen-vlees/ raadt daarom aan om je vliegtuigreis te compenseren door in het land van herkomst geen vlees te eten 🙂 Wel een leuk idee vind ik zo.
    Ik ken wel een aantal ecobewuste mensen die tegen (verre) vliegtuigreizen zijn, maar er geen probleem mee hebben om elk weekend met de auto het halve land te doorkruisen om een natuurgebied te bezoeken… Ik zeg maar: twee maten, twee gewichten…

    • Ik geloof uw cijfers, nachtbraker. Maar het feit dat de industriële landbouw 6 tot 10x zoveel CO2 uitstoot heeft dan ook te maken dat quasi de hele wereldbevolking daarin een aandeel heeft terwijl de vliegreizen globaal gezien nog steeds voor een selectief publiek bestaan. Vooral de vleesproductie is vervuilend, maar ik vrees dat één verre vliegreis meer CO2 de lucht inblaast dan het vlees dat je gedurende een jaar hebt gegeten.

  3. Ik kan me heel goed vinden in je cursiefje. Ook in wat er te lezen staat in de reacties er op. Eigenlijk pleiten jullie allen er voor om onze houding in overweging te nemen t.o.v. een duurzame samenleving. Het is een én – én verhaal. Matig die zaken die belastend zijn voor het milieu en je schiet al een flink stuk op in de goede richting.
    Wat mezelf betreft, gezien er in mij geen wereldreiziger schuilt nam ik tot heden welgeteld 2 x het vliegtuig. Met de nodige vliegangst er boven op. Mijn vleesconsumptie probeer ik te beperken maar ik onthoud me er niet van. Mijn attitude inzake gebruik van de auto kan echter duidelijk beter. Hoewel ik graag fiets heb ik nog te veel de reflex terug te vallen op mijn auto.
    Zo zie je maar dat een cursiefje als dit er toe kan leiden dat ik net iets langer stil sta bij datgene wat beter kan en mij er toe moet aanzetten om in de toekomst eerder de fiets van stal te halen dan de auto uit de garage te rijden.

  4. Al jaren verbaas ik me erover.
    Witte vliegtuigstrepen, ik zie ze veel.

    Zelf fiets ik graag.
    Liefst langs kanalen en rivieren.
    Vaak fietste ik in nederlandse Brabant, waar ik geboren werd.
    En nu graag in Noord-Frankrijk en Belgie, waar ik nu woon.

    Fietsen doet me goed.

Geef een reactie

