Voedselbos in aanleg

Ik had mij bij Mier opgegeven om mee te werken aan de aanleg van hun nieuwe voedselbos. Uiteindelijk heb ik er aan heel veel verschillende dingen meegewerkt (en misschien nog minst van al aan dat voedselbos): heraanleggen van stukken van de tuin achter het huis, de tuin voor het huis, de beestentoren, de groene long. Heel divers. Zelfs het koken was er leerrijk.

Toch wil ik aan de hand van onderstaande foto’s even laten zien hoe zo’n voedselbos in aanleg er (in dit geval) uit ziet. Vertrekpunt was een paardenweide en een moeilijke bodem: nat, deels overbemest, zware kleigrond. Er zijn hoogteverschillen gemaakt. Zo wordt weer diversiteit gecreëerd. Je ziet her en der wilgentakken ingeplant.  Wilgen zijn in de natuurlijke successie ook pioniers in vochtige gebieden. Later worden ze vervangen.

20130503_Mier_0057 20130503_Mier_0056 20130503_Mier_0055 20130503_Mier_0051

Ik ben benieuwd hoe het er later zal uitzien… Goeie reden (naast vele andere) om nog ’s terug te keren!

3 thoughts on “Voedselbos in aanleg

  1. wilgen… superidee! Heb deze ook staan in de vorm van een afscheidingshek en die slurpen veel water op! 🙂 Trouwens, wree schoon varkentje op uwen banner! 🙂

  2. Goed bezig zou ik zeggen Esmeralda. Foto’s geven een mooi beeld van het opzet van het voedselbos.

  3. Hallo Esmeralda,
    We hebben al stekelbaarsjes, libellen en vleermuizen in en rond de poel!!!
    natuur komt echt wel supersnel als je haar de kans geeft…

Geef een reactie

