Rode biet

Vroeger hield ik niet van rode biet. Die aardesmaak hé… Ze zitten echter vaak in ons groentepakket van ons Voedselteam. En naar verluidt, zouden ze ook zeer gezond zijn: ze bevatten antioxidanten, zijn goed tegen hart- en vaatziekten en verlagen de cholesterol. Dus moest ik er iets op vinden. Ik ben beginnen experimenteren en het resultaat is dat ik nu dol ben op die bietjes. Mijn meest geliefd bietengerecht is nochtans zeer eenvoudig:

rode bietjes_0001

Tijd voor een recept dus… Ideaal voor picknicks of potlucks of voor als je niet zoveel tijd hebt.

Ingrediënten:

  • rode bietjes, gekookt;
  • kamut, gekookt;
  • feta (of nog beter: de geta van de biologische geitenboerderij, De Volle Maan)
  • pijpajuin, in schijfjes
  • shoyu of tamari (gebruik geen sojasaus van de gewone supermarkt want daar zit rommel in!)
  • citroen
  • olijfolie
  • peper
  • eventueel: kiemen (op de foto: linzenkiemen, maar andere zijn ook ok)

Bereiding:

Alles mengen, behalve de kiemen die je als versiering er bovenop doet.

Dit is het recept zoals ik het de laatste keer gemaakt heb, nml. voor de potluck bij het bezoek aan het bosje van Greet. Maar je kan hier eindeloos mee variëren en je eigen accenten leggen. De kamut kan je vervangen door couscous, de feta door gewone harde geitenkaas, de kiemen door kruiden zoals peterselie… Zoek zelf maar uit wat je zelf het lekkerste vindt!

Ken je ook lekkere rode bietenrecepten? Laat maar horen!

9 thoughts on “Rode biet

  1. Neem eens heel jonge bietjes, de aardesmaak is er nauwelijks in te ontdekken! 🙂 En de jonge bietenblaadjes zijn zalig in een salade! By the way, bieten zijn heel ijzerrijk! 🙂

  2. Al vaak nagedacht hoe ik rode bieten het best in een gerecht kon verwerken. Dat viel meestal niet mee. Die aardesmaak hé. Daarom hield ik het bij de sapcentriguge. In combinatie met andere vruchten vond ik het vruchtensap best aangenaam om drinken.
    En nu… probeer ik het gerecht van hierboven eens uit.

  3. wij koken ze niet meer, maar gebruiken ze rauw geraspt, samen met appel en wat balsamico-azijn in slaatjes. ook al enkele jaren aan het “leren” bietjes eten dankzij de groente-paketten… ons eerste recept was gekookt, samen met rauwe appel blokjes en haring stukjes en pasta en een sausje van yoghurt.

  4. Vroeger maakte ik vaak rode bietensoep thuis en mijn kinderen waren er dol op!
    Ui (en…)stoven (gesnipperd, zoals je zelf verkiest
    Erna doe je er kleine blokjes of schijfjes bij of eventueel rauw gerapt (de grofste stand van de rasp )
    Ik doe meestal geraspt dan hoeft dit ni zo lang te koken tot het gaar is teneinde verkleuring te oorkomen…
    Voeg ook wat zeezout, veel laurier ( zelf uittesten), thijm, peper…..andere kruiden, ieder zijn smaak.
    Als alles gaar is kan je de boel eventueel mixen en net voor het opdienen een geut yoghurt bijdoen .. Kan ook in je bord aan tafel.
    Ja, je krijgt een mooie rood-paarse kleur en heerlijk zonder grondsmaak…mm
    Smakelijk.

    Nog fijne feestdagen….

    • Dank voor de tip! Intussen ook al bij andere mensen rode bietensoep gegeten en ik word er steeds doller op! Zodanig zelfs dat ik rode biet nu heb ingepland voor mijn tuintje.

      • Ook bij ons is rode bietensoep een absolute topper. Ik kook wat venkel- of anijszaadjes mee en voeg dan op het einde wat citroensap toe. Dat doet wonderen om de bietensmaak wat te fleuren.

      • Ah! Leuk! Is ook goed voor de vertering, lijkt mij. (Hoewel dat bij biet misschien niet zo’n punt is).

  5. Hier in Mexico wordt er traditioneel rode bietensalade gegeten in de kerstperiode. De volgende wat vreemde combinatie van smaken houdt de zoete aardesmaak van de in zout water gekookte biet in bedwang: appelsien, appel, geroosterde pindanoten, jícama (een fris-zoete knol, lijkt een beetje op koolrabi), appelsien en of limoensap. Soms nog exotische ingredienten als guave en granaatappelpitjes, niet zo gemakkelijk te vinden in België..

    • Dit klinkt heerlijk! Zeker die combinatie met citrusvruchten spreekt mij wel aan. Misschien ook wat zeste van de sinaasappel of de limoen erbij doen? De guave en granaatappel… tja, dat zal minder evident zijn, maar blijkbaar zijn die geen must. En de jicama (die ik niet ken) zal ik dan vervangen door koolrabi.
      Te proberen! Er liggen net bietjes in huis…

Geef een reactie

