Eerste stappen in Het Voedselbos

Vandaag blik ik terug op de eerste module van de permacultuur ontwerp cursus bij het Voedselbos waar ik van vrijdagmiddag tot gisterenavond aan deelnam.

Achttien deelnemers, uit heel Vlaanderen (maar vooral uit Gent)! Het grootste deel van de eerste dag ging dan ook naar kennismaking, en aan de hand van allerlei scouts-achtige spelletjes leerden we al snel alle namen en ieders leeftijd: van 23 tot 67 jaar. Permacultuur, da’s voor alle leeftijden.

deelnemers voedselbos a

Die derde van rechts, ja, diegene die daar staat te wankelen, ben ik. In dikke jas en daaronder een dikke trui, want ’t was nodig. De lente was nog niet helemaal van de partij. ’s Nachts al helemaal niet. Het was dan ook bibberen voor deze kantoormeid in haar tentje, ondanks de goeie slaapzak, de dikke pyjama, de extra trui en het extra deken.

131404_Voedselbos_0019

Inhoudelijk lag het accent tijdens dit weekend vooral nog op het theoretische: wat is permacultuur, welke zijn de ethische beginselen en de basisprincipes ervan. Ik ga er niet dieper op in nu, dit zal in volgende stukjes vanuit de praktijk nog aan bod komen.

Op zaterdag hebben we een bezoek gebracht aan het Kordaalbos: een moerassig natuurgebiedje vlak bij het Voedselbos, grotendeels een hakhoutbos van zwarte els. Bedoeling was om er te leren observeren (goed observeren is trouwens één van die principes van permacultuur). Maar intussen hebben we ook één en ander opgestoken over eetbare kruiden: look-zonder-look, daslook, lisdodde (wortel), moerasspirea, bittere veldkers. Nooit bij stilgestaan dat je zoveel dingen kon eten in een gewoon bos, zeker nu, in de vroege lente, want de blaadjes zijn nog jong en mals.

Intussen begonnen ook de bosanemoontjes erdoor te komen, en dit bos zal over een paar weken eveneens een blauw tapijt van boshyacinten over zich heen krijgen.

Leuke verrassing (voor zover mij dat moet verbazen): het Voedselbos heeft eeuwige moes. De planten zagen er niet meer zo geweldig uit na deze zware winter, maar in hun oksels ontstonden al nieuwe scheuten, klaar om volledig uit te groeien.

131404_Voedselbos_0015

Over vier weken is de volgende module. Ik zie er alvast naar uit om iedereen terug te zien en om in dit mooie stukje natuur te vertoeven! Maar ook inhoudelijk sta ik te popelen: thema van de volgende module is “bodem”. Dé essentie.

131404_Voedselbos_0013

4 thoughts on “Eerste stappen in Het Voedselbos

  1. super om je foto’s te bekijken! Ik krijg er een beetje heimwee door. Ik volgde vorige jaar de cursus. Het was een zalig parcours.

    ps: dank je voor je inspirerende blog

  2. Het lijkt me een rijkdom, net als een geschoold muzikant dat is, als ik je hoor spreken over kruiden als look-zonder-look, moerasspirea e.d. Fijn is het om die kennis te hebben en er wat mee aan te vangen.
    Vrees dat ik al menig kruidje heb platgetrapt tijdens de bosexpedities met de kinderen.

  3. Dat klinkt allemaal superinteressant. Weinig mensen weten nog wat er allemaal voor eetbaars groeit in eigen buurt. Ik ga hier ook als lezer nog veel bijleren de komende tijd, denk ik.

  4. inspirerend en reflecterend Esmie. Ik ben blij voor jou ( en voor ons als lezers) en wens je verder nog vele intense (perma)dagen

Geef een reactie

