Duurzame toerist

Voila, ’t is zo ver: april is van start gegaan, een zee van tijd ligt voor mij om nieuwe dingen te ontdekken… Vandaag heb ik een dagje Far Field achter de rug. Kennismaken, en  ook een klein beetje werken.

De komende dagen wil ik mijn hoofd helemaal leeg maken. Even écht vakantie dus… Maar geen vliegtuigreis naar god-weet-waar. Mijn reisgenote, Lies, en ik nemen gewoon de fiets en we zullen een stuk van de Vlaanderen Fietsroute doen. We hebben dit al een tijdje geleden gepland… toen hadden we er geen idee van dat we tijdens deze paasvakantie vriestemperaturen zouden moeten trotseren. Maar we laten ons niet kennen. Vorig jaar fietsten we van Wenen naar Budapest bij temperaturen van rond de 40 °C, in de volle zon, en dat is ons ook gelukt. Je moet er wat voor over hebben om de duurzame toerist uit te hangen.

Reizen met de transitie – gedachte in het achterhoofd, wat kan dat nog meer betekenen behalve het vermijden van auto- of vliegtuigkilometers? Het is nu te koud om in de tent te overnachten. Ook geen dure en sjieke hotels voor ons, dat vinden we saai en oninteressant. We willen nieuwe mensen leren kennen: wij gaan dus couchsurfen. Couchsurfing is een internationaal netwerk gebaseerd op delen en gastvrijheid. De leden kunnen bij elkaar terecht voor overnachting. Internet is daarbij een belangrijk instrument, want het is via die weg dat de leden met elkaar in contact komen. Intussen is Couchsurfing een gemeenschap van bijna 6 miljoen mensen in meer dan 100.000 steden en gemeenten wereldwijd.

En zo gaan Lies en ik logeren bij Sarah, en bij Bianca. En ook bij Joan zijn we welkom.

COUCH!

(Foto: Meaganmakes)

2 thoughts on “Duurzame toerist

  1. Geen slecht idee om op eigen bodem fietsend je gedachten vrij te maken.
    Ik vind het trouwens altijd weer spannend om zaken te lezen waar ik geen kennis van heb. Neem nu het couchsurfen.
    Lijkt me een heel interessante manier van reizen. Mensen ontmoeten en met elkaar in dialoog gaan. Zonder poespas, gewoon samen voor elkaar zorgen.
    Of ik die stap nog zetten zal? Wie weet, als wij (Lut en ik) er in slagen afstand te doen van een aantal “rituele” manieren van reizen, dan… .
    In elk geval wens je alle succes en kijk ik uit naar wat je bij een volgende gelegenheid in je blog te vertellen hebt.

Geef een reactie

