Het verste veld

Gisterenavond ben ik gaan luisteren naar de mensen van Coöperatief Natuurlijk. Het project zelf moet echter nog verder geconcretiseerd worden. Maarten zoekt nu vooral naar mensen die potentieel geïnteresseerd zijn om er mee in te stappen. We horen er nog wel van.

Fijn was dat één van de trekkers van Far Field, Michiel, eveneens is komen luisteren. Michiel kom ik de laatste tijd wel vaker tegen, maar nu hadden we na de presentatie van Coöperatief Natuurlijk eindelijk ’s de tijd om nader kennis te maken. Samen met Tine (van het lekkerste restaurant van Gent, Avalon!) en Stephan werkt hij aan een nieuw permacultuurexperiment in Vinderhoute. Het gebied is 0,6 ha groot, het is het verste veld (Far Field dus) van een voormalige boomkwekerij. Nieuw, want vorig jaar van start gegaan. Veertien kilometer van mijn huis: je moet het niet altijd zo ver gaan zoeken, niet?

Ze noemen Far Field een laboratorium en experimenteerzone om oude technieken te herontdekken en te koppelen aan innovatie. Er komt ook een voedselbos.

far fieldFar Field is tevens een educatief project. Ze organiseren diverse activiteiten, voor volwassenen (natuurlijk imkeren in de stad, zwammen kweken,…), maar ook kinderen worden betrokken. Zo organiseren ze op 7 april een workshop tipi’s bouwen. De constructie maken ze met lokaal gesnoeide haagbeuk. Vervolgens planten ze er bonen en erwten omheen, die zich omhoog kunnen slingeren langsheen de tipi. Eens begroeid met de klimplanten zijn ze leuk voor kinderen om in te spelen en in de zomer kan je er verse groenten van plukken. Interessant voor wie ’s nieuwe inspiratie zoekt voor de moes- en siertuin!

tipiInteressant voor mijn eigen plannen is, dat er elke maandag open werkdag is, dan kan iedereen die dat wil, meehelpen aan de uitbouw van het voedselbos. Dit staat uiteraard op mijn to do lijst voor de komende maanden…

Meer info over Far Field vind je op http://www.farfield.be.

Als de wind waait van de verandering, bouwen sommigen muren en anderen windmolens…

(Foto’s: Far Field)

4 thoughts on “Het verste veld

  1. Op doortocht met een georganiseerde fietstocht heb ik het domein 2 jaar geleden bezocht. Ik weet niet of er op dat moment al sprake was van permacultuur. In elk geval lijkt het me de moeite om er samen met mijn kleinzoon eens een kijkje te gaan nemen.

Geef een reactie

