Eeuwige moes

Je vraagt je misschien wel af wat die “eeuwige moes” uit de titel van mijn blog mag betekenen?

In een gewone moestuin kom je vooral éénjarige planten tegen: elk jaar zaai of plant je het plantgoed opnieuw. Permacultuurtuiniers maken veel gebruik van meerjarige gewassen. Daar kan je blijvend van oogsten, waardoor je er minder werk mee hebt. Een voorbeeld van zo’n meerjarige is eeuwige moes. Sommige noemen die ook “oude wijvenkool” of zelfs “armeluisgroente”. Of gewoon “splijtkool”. Eeuwige moes kan tot veertig jaar oud worden.

De naam “eeuwig moes” zou te maken hebben met de manier van vermeerdering: de scheuten van de plant kan je als stekken gebruiken, en zo krijg je een “eeuwig” durende vermeerdering.  Ik vond de naam van die plant ook wel toepasselijk voor een blog over permacultuur. “Eeuwig” betekent ook “permanent”, en daar gaat het tenslotte om: permacultuur = “permanente” (agri)cultuur.

Je kan de eeuwige moes in de keuken gebruiken als kool. Je plukt het aantal blaadjes dat je nodig hebt, en je kookt hem mee in de stamppot. Handig voor kleine huishoudens zoals het mijne! Of ie lekker is, weet ik nog niet, ik heb ‘m nog niet geproefd. Zelfs nog nooit gezien. Als ik ‘m ergens vind, maak ik er een stamppot van. Met zoete patatjes…

4 thoughts on “Eeuwige moes

      • Leuk Susanne, alvast bedankt! Ik stuur je een persoonlijk berichtje om ’s af te spreken!

Geef een reactie

